Pijn in de benen

Pijn in de benen kan verschillende oorzaken hebben. Er zijn twee soorten beenklachten, namelijk acute en chronische klachten. Bij acute klachten moet men denken aan een spierscheuring of een botbreuk. Chronische klachten kunnen ontstaan door overbelasting (bijv. door sporten). Ook kunnen deze klachten ontstaan door een beenlengteverschil, of een afwijkende voet- en/of beenstand waardoor spieren verkeerd op spanning komen te staan.

Behandeling van beenklachten

Onze podotherapeuten verrichten zorgvuldig onderzoek naar de oorzaak van uw klachten en kunnen met functionele orthese/ functionele zolen/ podologische zolen uw voet-, knie-, bekken- en beenstand verbeteren. Hierdoor brengen wij het lichaam weer in balans en worden klachten aan het been verminderd of verholpen. Tevens wordt er nagevraagd naar de sportbelasting en wordt hier een passend advies op gegeven.

Veelvoorkomende beenklachten

De meest voorkomende plaats van pijn in de benen zijn klachten aan en van de achillespees. Maar men ziet ook steeds vaker klachten aan de spieren op het scheenbeen (zogenaamde shin splints/ mediaal tibiaal stress syndroom), mede door de steeds groeiende groep van recreatieve lopers.

Bij achillespeesklachten ervaart men klachten aan de pees die de kuitspieren met het hielbeen verbindt.

Bij een beenlengte verschil is het ene been langer dan het andere. Als gevolg daarvan kan het bekken scheef komen te staan.

Een calcaneusfractuur betekent een breuk van het hielbeen.

Een spier of spiergroep met de bijbehorende fascie wordt ook wel een compartiment of loge genoemd, wanneer de druk in een of meerdere van deze compartiment(en) te groot wordt spreken we van het compartimentsyndroom.

Bij mensen met etalagebenen zijn de slagaders in de benen vernauwd. Het gevolg hiervan is dat er te weinig zuurstof naar de spieren wordt aangevoerd.

Bij een hamstring letsel zijn een of meerdere spieren aan de achterzijde van het bovenbeen aangedaan.

Heupartrose (coxarthrosis) is wanneer het kraakbeen aan de binnenkant van de heupkom begint te verslijten.

Het illiopsoas syndroom is een aandoening aan de heup-lendenspier. Dit is een belangrijke spier in de heupregio.

Vaak is overbelasting van de kuitspier de oorzaak van de pijnklachten die ontstaan.

Een botbreuk aan het kuitbeen ontstaat vaak door een trauma (ongeluk) of val, waarbij de belasting op dit bot zo hoog is dat het breekt.

Als u last heeft van een zeurende pijn in uw onderbeen, kunt u last hebben van diverse blessures. Wij hebben de meest voorkomende onderbeen blessures voor u op een rij gezet.

Dit is een blessure van de voorste scheenbeenspier. Hierbij is de aanhechting van de pees op het bot in de voet ontstoken.

Overbelasting van de kuitspier komt doordat er teveel van de spier wordt gevraagd en hij niet voldoende tijd heeft om zich te herstellen.

Een peesontsteking ontstaat vaak door overbelasting of blessure.

Mensen met een peesontsteking van de kuitbeenspier ervaren pijn aan de buitenzijde van de enkel.

De rectus femoris is één van de vier spieren van de quadriceps spier. Bij rectus femoris tendinopathie is het peesweefsel van deze spier aangedaan.

Shin splints is de naam voor alle blessures die kunnen voorkomen aan het scheenbeen die zijn ontstaan door overbelasting.

Een slijmbeursontsteking ontstaat vaak door overbelasting, waarbij bepaalde bewegingen vaak herhaald worden. Ook kan een slijmbeursontsteking ontstaan doordat omliggende structuren ontstoken zijn.

Kleppen in de aderen zorgen ervoor dat het bloed niet kan terugstromen in de benen, maar naar het hart gaat. Bij spataderen werken deze kleppen niet goed.

Vermoeide voeten ontstaan simpelweg door niet goed functionerende voeten.

Bij O-benen staan de knieën naar buiten waardoor ze verder uit elkaar staan.

Bij X- benen staan de knieën naar binnen en staan deze erg dicht bij elkaar.

Indien er sprake is van stekende pijnscheuten, tintelingen, branderige en/of een doof gevoel, kan dit duiden op zenuwklachten.

Zware benen is de benaming voor het gevoel dat u heeft als uw een zwaar gevoel in uw benen heeft.

Een zweepslag is een scheurtje in de kuitspier. Deze blessure ontstaat vaak tijdens springen, sprinten of afzetten.

Bij de ziekte van Perthes verandert de heupkop een paar keer van vorm.

pijn aan de benen

Heeft u last van pijn in de benen? Wacht niet langer en maak vandaag nog een afspraak: