Compartimentsyndroom van het onderbeen / Logesyndroom

Het onderbeen bestaat uit spieren welke zijn omgeven door een stug kapsel (ook wel fascia genoemd). Een spier of spiergroep met de bijbehorende fascia wordt ook wel een compartiment of loge genoemd, vandaar de naam van de aandoening. In het onderbeen bevinden zich vier compartimenten die allen twee of meer spieren bevatten. Deze spieren zorgen voor de beweging van de enkel en de voet. Wanneer de druk in een of meerdere van deze compartiment(en) te groot wordt spreken we van het compartimentsyndroom.

Het compartimentsyndroom treedt in 80-95% van de gevallen aan beide benen op. In de meeste gevallen is het compartiment aan de voorzijde van het onderbeen aangedaan. De aandoening kenmerkt zich door pijn en gespannenheid in het onderbeen welke tijdens en/of direct na inspanning optreedt. In rust nemen de klachten (bijna) direct af. Soms zijn er ook klachten van doofheid of tintelingen aanwezig en kan de pijn uitstralen naar de voet.

Het compartimentsyndroom wordt veel gezien bij sporten zoals hardlopen, schaatsen of wandelen. Vaak ligt overbelasting aan de basis van deze aandoening. Door overbelasting kan namelijk de druk in een spiercompartiment oplopen. Er wordt gedacht dat deze verhoogde druk door een zwelling van de spieren ontstaat of door het minder meegeven van het omringende kapsel. Hierdoor vermindert de bloedtoevoer en kunnen zenuwen verdrukt raken waardoor klachten optreden.

Behandeling compartimentsyndroom

Er zijn diverse conservatieve mogelijkheden voor het behandelen van het compartimentsyndroom. Er wordt voor podologische zolen gekozen indien er sprake is van een standsafwijking van de voet(en), zoals een erg doorgezakte voet. Mocht er sprake zijn van een disbalans van de spieren, dan kan krachttraining bij een fysiotherapeut helpen. Bij een gespannen beenmusculatuur kunnen massage door een sportmasseur dan wel rekoefeningen mogelijk een positieve bijdrage leveren. Daarnaast is rust erg belangrijk zodat de klachten eerst goed verminderen alvorens de activiteiten weer geleidelijk opgebouwd kunnen worden.

Wanneer conservatieve behandelingen niet helpen kan een operatie overwogen worden. Er kan operatief ingegrepen worden wanneer de drukmeting te hoge waarden aangeeft of eerdere conservatieve behandeling geen goed resultaat opleverde. Bij een operatie kan het kapsel (de fascia) dat om de spieren heen zit worden losgemaakt om zo de druk binnen in het compartiment te verminderen.

Is er nog iets wat u zelf kunt doen?

Wat erg belangrijk is, is dat u uw sportactiviteiten aan gaat passen. Dit kan door minder lang, minder intensief of op een andere ondergrond (stabiel en effen) te trainen en door het uitvoeren van een warming-up en cooling-down.

Bij hevige klachten kunt u voorlopig beter volledig stoppen met sporten en (tijdelijk) over gaan op een vervangende activiteit zoals wandelen, fietsen of zwemmen.