X-benen

Bij mensen met X- benen staan de knieën naar binnen en erg dicht bij elkaar. In welke mate dit voorkomt, kan verschillen per persoon. Doordat de knieën naar binnen staan, komen de spieren en pezen aan de binnenzijde van het been en de knie onder spanning te staan. Deze spanning kan leiden tot overmatige rek, die op zijn beurt pijnklachten aan de binnenzijde van de knie kan veroorzaken. Het tegenovergestelde van X-benen zijn O-benen, waarbij de knieën naar buiten staan.

X-benen

Een X-stand van de benen is een afwijking die mogelijks veroorzaakt kan worden door een verkeerde voetstand. Wanneer de voeten doorzakken naar binnen, zakken ook de knieën naar binnen.

Het naar binnen staan van de knieën, kan ook te maken hebben met hypermobiliteit. Door te soepele pezen en banden gaan de knieën naar binnen zakken.

Behandeling X-benen

Wanneer de voeten te veel doorzakken, is het mogelijk om de stand van de knieën te beïnvloeden door de voetstand te corrigeren met behulp van een podologische zool. Hierdoor wordt de rek op de pezen en spieren aan de binnenzijde van de knieën verminderd.

Naast een podologische zool, kan uw podoloog ook schoenadvies geven. Het dragen van een stevige schoen is namelijk belangrijk om klachten te vermijden. Onder een stevige schoen verstaan we een schoen met een stevige contrefort (Hielstuk) en een stevige loopzool. Bij een te soepele schoen heeft de voet meer bewegingsvrijheid. Hierdoor kunnen de voeten, en dus ook de knieën, makkelijker naar binnen zakken.

Indien de X-stand veroorzaakt wordt door hypermobiliteit, is het verstandig on contact op te nemen met de kinesitherapeut (op doorverwijzing van de huisarts). Aan de hand van spierversterkende oefeningen kan de stabiliteit van de knie verhogen, en de rek op de banden en pezen verminderen.