Rugpijn

Rugpijn is een vaak voorkomend probleem. De klachten kunnen ontstaan door verschillende aandoeningen zoals overgewicht, hernia of slijtage. Ook door een afwijkende voetstand, scheefstand van het bekken of een beenlengteverschil, kunnen rugklachten ontstaan. Dit komt doordat de houding en de beweging van de rug negatief beïnvloed worden. Rugpijn kan plots opduiken of geleidelijk ontstaan. Ze kan zeer hevig zijn of eerder zeurend van aard. Uitstraling van de pijn naar de benen is mogelijk. Vooral lang staan of zitten, opstaan en bewegen kunnen heel pijnlijk zijn. Hoesten, niezen en persen vergroten de druk op de tussenwervelschijven en kunnen ook klachten provoceren.

Veelvoorkomende rugklachten

Artrose in de rug is slijtage van het kraakbeen van de tussenwervelschijven.

Bij een bekkenscheefstand staat het bekken (horizontaal gezien) aan een kant lager dan de andere kant.

Bulging disc/discusprotrusie is een aandoening die vooraf gaat aan een hernia.

Een hernia is een uitstulping van een tussenwervelschijf in de wervelkolom.

Wanneer banden en pezen te soepel zijn, is er sprake van hypermobiliteit.

Lumbago is een verzamelnaam voor verschillende lage-rugpijn klachten.

Een lumbale wervelkanaalstenose is een vernauwing in de onderrug. Het wordt ook wel vernauwing van het wervelkanaal of stenose genoemd.

Dit is een verzamelnaam voor alle aandoeningen die pijn veroorzaken rondom de schaambeensknobbel.

Lage rugpijn is vaak het gevolg van klachten aan de stand van de voeten, de bekken of een verschil in lengte van de benen.

Een scoliose is een zijwaartse vergroeiing van de wervelkolom en is in sommige gevallen erfelijk.

Bij een snapping hip rolt er een spier, pees of gewrichtsband over een botuitsteeksel van de heup.

Indien er sprake is van stekende pijnscheuten, tintelingen, branderige en/of een doof gevoel, kan dit duiden op zenuwklachten.

rugpijn

Oorzaak van rugpijn

Rugpijn is vaak resultaat van een combinatie van verschillende factoren. De rug bestaat uit meerdere structuren die allemaal kunnen bijdragen aan rugklachten. Denk hierbij aan wervels, gewrichten, spieren en zenuwen.

De wervelkolom bevat van nature uit een aantal krommingen. Deze krommingen zorgen ervoor dat er een optimale schokdemping plaatsvindt tijdens het bewegen. Sommige mensen hebben zijdelingse krommingen, ook wel scoliose genoemd. Scoliose kan  mogelijke oorzaak zijn voor klachten in de rug. De natuurlijke kromming in de lage rug (lordose) kan versterkt worden door het naar binnen kantelen van de voeten. Andersom kan deze ook worden afgevlakt doordat de voeten te veel naar buiten kantelen. In beide gevallen kan dit mogelijks leiden tot vervelende rugklachten.

Rugklachten kunnen eventueel ook veroorzaakt worden door een beenlengteverschil. Doordat het ene been langer is dan het andere, ontstaat er een onnatuurlijke belasting van de wervels, waardoor klachten kunnen ontstaan. Ook klachten zoals ischias en spit/lumbago, kunnen hierdoor veroorzaakt worden. Ischias is een irritatie, ontsteking of beschadiging van de nervus ischiadicus. Dit is de zenuw die vanuit de rug en het heiligbeen via de bil naar de achterzijde van het been naar de voet loopt. Spit/lumbago is een plotse hevige pijn ter hoogte van de lage rug. De term lumbago wordt ook gebruikt om hardnekkige spierpijn in de onderrug te onschrijven.

Rugpijn behandelen

Uw podoloog gaat zorgvuldig op zoek naar de oorzaak van uw rugklachten en kan aan de hand van podologische zolen uw voet-, been- en bekkenstand optimaliseren. Hierdoor wordt het lichaam weer in balans gebracht en worden de rugklachten effectief aangepakt.
Daarnaast werkt uw podoloog nauw samen met andere zorgverleners zoals huisartsen, kinesitherapeuten, osteopaten… Zij kunnen de therapie aanvullen om op die manier uw klachten zo goed mogelijk te behandelen.

Heeft u nog vragen? Stel ze gerust: