Pijn in de onderrug

Heeft u last van pijn in de onderrug? Dit is zeer vervelend, maar onze podologen helpen u hier graag bij. Wij zorgen weer voor een balans in uw lichaamshouding en kunnen de pijn aan de onderrug verlichten en eventueel verhelpen. Lage rugpijn is vaak het gevolg van een afwijkende voeten/bekkenstand of een verschil in lengte van de benen. De pijn straalt dan uiteindelijk niet alleen uit naar de onderrug maar ook naar de benen en billen.

pijn in de onderrug

Er is sprake van lage rugpijn op het moment dat u pijn heeft tussen de lendenstreek, de ribben (onderste) en de billen. In veel gevallen zijn de rugwervels overbelast, waardoor lage rugpijn ontstaat. Op het moment dat de pijn uitstraalt naar de billen en benen, dan zit er vaak een zenuw bekneld. De lage rugpijn voelt bij iedereen anders, er is geen duidelijke pijnklacht te definiëren. Sommige mensen hebben last van tintelingen terwijl sommige echt spreken van pijn. Het kan ook nog branderig of koud aanvoelen.

Er zijn diverse oorzaken voor het hebben van pijn in de onderrug. Wij zetten enkele oorzaken voor u op een rij:

• Overgewicht
  • Werk dat lichamelijk zeer zwaar is
  • Zittend werk
  • Verkeerde lichaamshouding
  • Zwakkere conditie/weinig lichaamsbeweging
  • Slecht matras (te hard of te zacht)

Daarnaast kan er ook een chronische oorzaak aan lage rugpijn ten grondslag liggen en is het mogelijk dat de pijn in de onderrug ontstaat door andere klachten. Denk hierbij aan slijtage, diabetes, bekkeninstabiliteit of aandoeningen aan de gewrichten.

Pijn in de onderrug behandelen

Een behandeltraject bij Podologie Hermanns begint altijd met een lichamelijk onderzoek om de precieze klachten en oorzaken te onderzoeken. Daarna start de behandeling en zult u, in veel gevallen, ook zelf aan de slag gaan met oefeningen. Tijdens het traject werken wij ook samen met kinesisten om het beste resultaat te behalen. Met behulp van podologische zolen kan een verkeerde voetstand of een beenlengteverschil verminderd of verholpen worden. Door de zolen wordt u lichaam weer in balans gebracht. Wij passen ook hielverhogingen (ascendens) toe bij de behandeling van lage rugpijn. De behandeling van lage rugpijn (podologie) zit in het algemeen kennispakket van de podologie.

Wat kunt u zelf doen om pijn in de onderrug tegen te gaan?

Het is natuurlijk niet altijd mogelijk om klachten aan de onderrug te voorkomen, zeker in het geval dat het chronisch is. Toch kunt u zelf dingen ondernemen om de onderrugklachten te voorkomen. Een goede lichaamshouding is zeer belangrijk, zeker als u zwaar werk moet verrichten. Zorg tijdens de werkzaamheden altijd voor een rechte rug. Heeft u zittend werk, probeer dan toch voldoende te bewegen. Dit kan door al door af en toe een stukje te lopen. Probeer daarnaast ook uw gewicht op orde te houden, een overgewicht zorgt al snel voor pijn aan de rug. Dit kunt u bijvoorbeeld doen door veel te bewegen en te sporten.