Artrose in de rug

Artrose in de rug ontstaat door degeneratie of slijtage van de tussenwervelschijven (deze bevinden zich tussen 2 opeenvolgende wervels). Deze elastische schokdempers bestaan uit kraakbeen met in het midden een geleiachtige kern. Bij het ouder worden kan deze zachte kern vocht gaan verliezen. De tussenwervelschijven worden daardoor droger en gaan vervolgens slijten.

artrose rug

Artrose kan de stand van de rug en de druk op de wervels veranderen en klachten veroorzaken. Deze klachten kunnen zich uiten in lokale pijn, zoals lage rugpijn. De pijnklachten kunnen ook uitstralen naar andere delen van het lichaam doordat zenuwbanen beklemd kunnen geraken. Bij ernstige slijtage kunnen de botcontouren beschadigd geraken, doordat de ruggenwervels over elkaar schuren. Dit veroorzaakt klachten zoals stijfheid, opstartklachten en een zeurende en stekende pijn. Tot slot kan ook de belastbaarheid verminderen als gevolg van de pijnklachten.

We onderscheiden diverse oorzaken van artrose. Ten eerste kan de leeftijd een grote rol spelen. Naarmate u ouder wordt zal de kwaliteit van het kraakbeen namelijk steeds meer achteruitgaan.

Artrose in de rug kan ook op jongere leeftijd optreden. Bijvoorbeeld na een ongeluk, operatie of sportblessure. Overgewicht, erfelijke aanleg en zware belasting kunnen eveneens een rol spelen bij artrose in de lage tussenwervelschijven. Net als een klein lengteverschil tussen beide benen, het hebben van een scoliose in de rug of het langdurig dragen van verkeerd schoeisel. Er kan ook een rughernia ontstaan.

Behandeling rug-artrose

Artrose in de rug kan vastgesteld worden door radiodiagnostisch onderzoek (röntgenfoto’s). Een podoloog kan slijtage niet genezen, maar er wel voor zorgen dat de klachten zich stabiliseren en verdraagzaam worden. Wanneer er sprake is van een afwijkende houding van de voeten, knieën, benen en/of rug, kan een podoloog dit door middel van podologische zolen corrigeren. Voor een optimale behandeling zal uw podoloog samenwerken met bijvoorbeeld een kinesitherapeut, osteopaat, houdingstherapeut…