Wat is Morbus Köhler 2?

Morbus Köhler 2 wordt ook wel de ziekte van Freiberg of de ziekte van Köhler 2 genoemd. De precieze oorzaak is nog onbekend maar gedacht wordt dat een slechte doorbloeding door een groeistoornis een mogelijke oorzaak is. Hierdoor kan er botversterf optreden. Veelal ter hoogte van het tweede middenvoetsbeentje. De aandoening komt ook vaker voor bij meisjes dan bij jongens en ontstaat vaak rond de puberteit. Wanneer de aandoening niet ontdekt is bij kinderen kan het ook nog voorkomen bij volwassenen. Het mogelijk fanatiek sporten kan aanleiding geven tot de ziekte van Freiberg.

Een schop met de voet, bijvoorbeeld bij voetbal, is geen veroorzaker van de klachten, maar kan deze wel aan het licht brengen. Daarnaast wordt Morbus Köhler 2 ook vaak verward met Morbus Köhler 1. Dit is een soortgelijke aandoening alleen betreft dit een ander botdeel in de voet.

Morbus Kohler 2

Allereerst zullen er pijnklachten aanwezig zijn rondom het gewricht van de tweede teen of het tweede middenvoetsbeentje. Deze pijnklachten hoeven niet continu aanwezig te zijn. Ze kunnen ook een tijdje verdwijnen en dan later weer terug komen. Ook kan de voet wat gezwollen zijn en kan er een bewegingsbeperking optreden. Klachten kunnen zo erg worden dat lopen bijna niet meer mogelijk. Als gevolg van Morbus Köhler 2 kan er osteoporose (botontkalking) ontstaan waardoor botbreuken gemakkelijker kunnen optreden. Om deze reden wordt de aandoening vaak pas opgemerkt wanneer het middenvoetsbeentje is gebroken.

Behandeling Morbus Köhler 2

Morbus Köhler 2 is een aandoening die in de meeste gevallen niet vanzelf geneest. Een podologische behandeling richt zich met name op het reduceren van pijnklachten, maar niet op de genezing. Het reduceren van pijnklachten kan worden bereikt door het corrigeren van een eventuele standsafwijking en het ondersteunen van de voet middels podologische zolen. Door het verbeteren van de drukverdeling en de afwikkeling van de voet kunnen pijnklachten verminderen. Soms is gipsverband (loopgips) in de acute fase noodzakelijk om de voet te ontlasten. Indien het met een loopgips niet opgelost kan worden, dan kan de kinderorthopedist kijken voor verder behandelingen. Indien nodig kan er ook aanvullend kinesitherapie worden geadviseerd.