Wat is Morbus Köhler 1?

De ziekte van Köhler 1 (Morbus Köhler 1) is een aandoening waarbij een botje aan de binnenkant van de voet, het os naviculare, een verminderde bloedtoevoer heeft of heeft gehad. Zonder voldoende bloedtoevoer sterven botweefselcellen waardoor de botdichtheid vermindert. Hierdoor kunnen ook gemakkelijker botbreuken ontstaan. De aandoening komt vooral voor bij kinderen tussen de twee en acht jaar. De oorzaak is vaak onbekend. Een mogelijke oorzaak is het afknellen van het bloedvat naar het os naviculare toe. Dit botdeel heeft namelijk een late verbening (twee tot vier jaar na de geboorte) en heeft een bijzondere ligging tussen de andere voetwortelbeenderen. Door de ontwikkeling van de voet op jonge leeftijd is de kans aanwezig dat het bloedvat naar dit bot toe wordt afgekneld. Daarnaast wordt Morbus Köhler 1 wordt ook vaak verward met Morbus Köhler 2. Het is een soortgelijke aandoening, alleen betreft dit een ander botdeel.

Morbus Köhler 1 kan roodheid, pijn en zwelling aan de binnenzijde van de voet geven. Kinderen ontzien vaak deze pijn door te gaan hinkelen. Het kan zelfs zo pijnlijk zijn dat lopen bijna niet meer mogelijk is.

Behandeling Morbus Köhler

Een podologische behandeling richt zich met name op het reduceren van pijnklachten, maar niet op de genezing. Morbus Köhler 1 is namelijk een aandoening die vanzelf geneest en normaal na ongeveer een jaar verdwenen is. Het reduceren van pijnklachten kan middels het corrigeren van de standsafwijking en het ondersteunen van de voetboog met podologische zolen. Door het verbeteren van de drukverdeling en de afwikkeling van de voet kunnen pijnklachten verminderen. Er kunnen zolen gemaakt worden voor dagelijks gebruik, maar ook speciaal voor het sporten. Daarnaast kan er ook een passend schoenadvies gegeven worden.

Indien er forse klachten aanwezig zijn kan het raadzaam zijn om de voet te laten gipsen om deze tijdelijk te immobiliseren.