Sesamoiditis – Ontsteking van de sesambotjes

Sesamoiditis is de medische naam voor irritatie of ontsteking van de sesambotjes van de voet. De sesambotjes (sesamoiden) zijn twee kleine botjes die onderaan het gewricht van de grote teen liggen en buigpees van de grote teen stabiliseren. Zij zorgen onder andere voor het dragen van het lichaamsgewicht en het heffen van de grote teen . Ontsteking van de de sesambotjes komt voornamelijk voor bij sporters die veel lopen. Door langdurige overbelasting van de voet kunnen de sesambotjes namelijk geïrriteerd raken wat uiteindelijk kan leiden tot een ontsteking.

sesamoiditis

Bij irritatie of ontsteking van de sesambotjes ervaart men pijnklachten bij het grote teengewricht, vaak met uitstraling naar de voetholte. Het gevoel wordt als stekend ervaren bij belasting en zeurend in rust. Met name het afwikkelen van de voet en het traplopen is erg pijnlijk. Ook voelt men naast pijnklachten dat de plek warm is door de ontstekingsverschijnselen.

Oorzaken Sesamoiditis

M.n. voor diabetici of reumapatiënten kan dit een risico vormen. De verhoogde druk kan uiteindelijk tot een voetwond leiden.

Behandeling sesamoiditis

Uw podoloog zal tijdens een onderzoek afwijkende factoren in uw gestel gaan onderzoeken om zo tot een gedegen oplossing te komen.

Omdat sesamoiditis een ontstekingsverschijnsel is, is het van belang om de sesambotjes te ontlasten. Een ijspack geeft verkoeling, wat de klachten kan verminderen. Door middel van een podologische zool kan de druk onder de voeten verminderd worden en het doorzakken worden tegengehouden. Een tijdelijke behandeling zou kunnen bestaan uit het toepassen van vilttherapie – om tijdelijk de druk van de sesambotjes te verlagen.

Tevens zal er een schoenadvies gegeven worden, welke uw therapie in bepaalde mate zal ondersteunen zodat het als een effectief geheel zal werken.