Haglundse exostose

Een haglundse exostose betekent een botuitsteeksel aan de achterzijde van het hielbeen. Het is een abnormale botaanwas/botgroei. Mensen met deze klacht hebben ook regelmatig slijmbeursontsteking en achillespeesontstekingen.  Met name bij mensen met een holvoet, schaatsers en te strak zittend schoeisel (pumps) krijgen vaak te maken met deze aandoening.

haglundse exostose

Een exostose op het hielbeen ontstaat door overmatige druk van buitenaf op de achterzijde van dit botstuk, bijvoorbeeld bij schaatsers of mensen die schoenen dragen met een te harde hielkap. Het lichaam reageert hierop door extra bot te vormen.

Mensen met deze klacht ervaren een pijnlijke en harde zwelling op de hak, roodheid rondom het hielbeen en een vaak pijnlijke en verdikte achillespees. Verergering van de klachten komt bij extra druk op de exostose en het dragen van slecht passend schoeisel.

Behandeling

Een haglundose exostose is eenvoudig te behandelen. Uw podotherapeut gaat in eerste instantie kijken hoe de druk van het hielbeen kan worden afgehaald. Dat bijvoorbeeld door de hielkap van de schoen uit te deuken, zodat de exostose er mooi invalt.

Hoofdzakelijk wordt er schoenadvies gegeven wanneer er sprake is van een Haglundse exostose. Indien de klachten aanhouden, kan eventueel de schoen aangepast worden, zodat de botaangroei drukvrij worden gelegd. Ook kunnen er steunzolen worden gemaakt om de rek van de achillespees te verminderen en verergering van klachten te voorkomen.

In enkele gevallen kan een exostose op het hielbeen operatief verwijderd worden.

Wat kunt u zelf nog doen om de pijnklachten te verminderen?

U kunt zelf degelijke schoenen aanschaffen met een zachtere hielkap, zodat er minder druk op het hielbeen komt. Bij een eventuele slijmbeursontsteking en achillespeesontsteking kan er verder behandeld worden op deze specifieke klachten (zie aandoeningen in de pijnwijzer).