Lopersknie

Het tractus iliotibiaal frictiesyndroom, beter bekend als een lopersknie is een blessure waar voornamelijk hardlopers mee te maken krijgen. Ook komt deze klacht voor bij bergwandelaars die flinke stukken moeten afdalen. Bij een lopersknie is het peesblad aan de buitenzijde van de knie aangetast. Vaak is dit te wijten aan teveel wrijving (frictie) tussen het peesblad en de knie zelf.

Vlak bij de aanhechting van de peesplaat beweegt deze over een uitstekend botpunt aan de buitenkant van de knie.  Hiertussen zit vetweefsel die ervoor zorgt dat de peesplaat soepel over het botuitsteeksel kan glijden, waardoor er zo min mogelijk wrijving plaatsvindt. Als dit wel gebeurt kan het vetweefsel geïrriteerd geraken en kan het pijnklachten veroorzaken.

lopersknie

Oorzaken

Er zijn verschillende oorzaken voor het ontstaan van deze klacht zoals een afwijkend looppatroon, waarbij er bijvoorbeeld naar binnen wordt gedraaid met de knie. Ook mensen met zogenaamde O-benen kunnen last krijgen van deze klacht. Andere factoren die bijdragen zijn het continue aan dezelfde kant van een bol wegdek lopen. Hierdoor dwingt de vorm van het wegdek het buitenste been in een o-stand. Soms is het botuitsteeksel aan de buitenzijde van de knie bij mensen prominenter aanwezig dan bij anderen, waardoor zij automatisch meer risico lopen. Ook een beenlengteverschil en een holvoet dragen kunnen bijdragen aan het ontstaan van deze klacht.

Symptomen

Een lopersknie ontstaat vaak geleidelijk. Er wordt doffe, scherpe of stekende pijn ervaren aan de buitenzijde van de knie op de plek waar de peesplaat tegen het botuitsteeksel van de knie schuurt. Dit gebeurt tijdens of direct na het lopen of (berg)wandelen. In rust trekt de klacht weg.

Behandeling lopersknie

Het is belangrijk dat de oorzaak van de klacht wordt weggenomen. Mocht u een afwijkend looppatroon hebben, dan kan uw podoloog eventueel met corrigerende zolen het looppatroon verbeteren, waardoor de belasting op de peesplaat wordt verminderd.

Verder kan de podoloog u enkele rek- en krachtoefeningen meegeven voor de tractus iliotibialis, zodat spanning en wrijving lager worden tijdens belasten en de peesplaat sterker wordt.

Wat kunt u zelf doen?

Zodra u last heeft van een lopersknie is het belangrijk om rust te nemen. U hoeft geen volledige rust te nemen, maar het minder belasten van uw knie is wenselijk. Draag goede schoenen, hiermee kunt u de klachten al verminderen en zorgt u ervoor dat de klachten niet terugkeren. Als u veel pijn ervaart in uw knie is dit een teken dat u rust dient te nemen. Ga niet over uw pijngrens heen, dit zorgt voor een vertraging van het genezingsproces.

Als u in het verleden last heeft gehad van een lopersknie wilt u deze klachten natuurlijk in de toekomst voorkomen. Een lopersknie is niet te voorkomen, maar u kunt de kans hierop wel reduceren. Dit kunt u onder andere doen door altijd een goede warming-up en cooling-down te doen bij het lopen. Bouw de looptrainingen rustig op, zodat uw lichaam weer kan wennen aan de belasting. Draag tijdens het hardlopen altijd goede schoenen die zorgen voor voldoende draagcomfort. Heeft u afwijkingen aan uw benen en/of voeten, overweeg dan inlegzolen. Hierbij kunnen wij u ook van dienst zijn.

Een behandeling bij Podologie Hermanns

Sinds 2002 is Podologie Hermanns uitgegroeid tot dé specialist op het gebied van podologie. Heeft u ergens pijn – vanaf uw tenen tot aan de onderrug en wilt u graag hulp? Kijk dan snel waar onze dichtstbijzijnde praktijk is en maak een afspraak.

Bij ons heeft u bovendien géén verwijzing van een huisarts nodig!  Maak vandaag nog een afspraak.

Zorgeloos bewegen

Heeft u hulp of advies nodig? Neem vrijblijvend contact met ons op

Neem contact op