Tendinopathie m. peroneus brevis

Tendinopathie is een verzamelnaam voor aandoeningen aan een pees. Bij een tendinopathie m. peroneus brevis zijn er voornamelijk pijnklachten aan de buitenzijde van de enkel die kan uitstralen richting het onderbeen en/of richting de kleine teen. Vaak heeft het ontstaan van deze klachten te maken met overbelasting.

Tendinopathie m. peroneus brevis

Symptomen Tendinopathie m. peroneus brevis

Bij een tendinopathie van de m. peroneus brevis zijn er vaak pijnklachten aan de buitenzijde van de enkel. Deze pijnklachten kunnen uitstralen richting het onderbeen en/of richting de kleine teen. Ook is het mogelijk dat er warmte, zwelling en roodheid optreedt.

Er zijn verschillende oorzaken mogelijk die deze klachten veroorzaken. Vaak wordt er gezien dat er een afwijkende voetstand is waarbij de voet naar buiten kantelt bij het staan en lopen. Hierdoor komt er overmatige rek op de pees en kan deze overbelast geraken wanneer dit langere tijd plaatsvindt. Dit kan bijvoorbeeld zijn door het toenemen van sport- of wandelactiviteiten. Ook kunnen de klachten ontstaan na een inversie trauma (het omzwikken van enkel en voet naar buiten), hierbij rekt de pees ook te ver uit. Verder kan het te maken hebben met het dragen van ongeschikt schoeisel.

Behandeling

Wanneer de klachten te maken hebben met een afwijkende voetstand dan kan er een podologische zool gemaakt worden om de voetstand te corrigeren. Hierdoor neemt de rek op de pees af waardoor deze weer tot rust kan komen. Het gevolg hiervan is dat de pijnklachten kunnen afnemen. Hierbij is het belangrijk om een stevige schoen te dragen zodat de zool optimaal kan functioneren. De belangrijkste punten zijn een stevige loopzool en een stevig contrefort.

Mocht het nodig zijn dan kan er ook een aanvullende behandeling gestart worden bij de kinesist.

Wat kunt u zelf doen om pijnklachten te verminderen?

Probeer rust in te lassen en naar het lichaam te luisteren. Zijn er bepaalde activiteiten die de pijnklachten opwekken, doe deze dan niet of in mindere mate. Wanneer er warmte, zwelling en/of roodheid aanwezig is kunt u de pijnlijke plek koelen. Wanneer u minder klachten heeft en (sport)activiteiten weer wil oppakken, bouw dit dan rustig op. Wanneer de klachten toch terug blijven komen is het verstandig om een afspraak te maken bij een podoloog om te kijken of de klachten in verhouding staan met een afwijkende voetstand.

Verder is het belangrijk om stevige schoenen te dragen die de voeten ondersteunen.