De ziekte van Morbus Ledderhose

Morbus Ledderhose, ook wel de ziekte van Ledderhose genaamd, is een erfelijke aandoening waarbij verhardingen in het bindweefsel onder de voet optreedt. De aandoening is makkelijk te herkennen door het ontstaan van kleine verdikkingen (noduli) onder de voet. Over het algemeen levert deze aandoening geen pijnklachten op, omdat de plaats van deze verdikkingen met name op een plek zitten waar men niet veel gewichtsbelasting op zet.

morbus ledderhose

Morbus Ledderhose is te herkennen door het ontstaan van kleine knobbeltjes onder de voet, welke in de meeste gevallen geen klachten opleveren. De meeste mensen die wél klachten ervaren, hebben dit vooral ‘s ochtends bij het opstaan. Er ontstaan dan vaak pijnscheuten en krampen. Deze klachten verdwijnen meestal weer snel na een paar minuten wandelen. Wanneer de voetstand afwijkend is, kunnen ook klachten ontstaan doordat de peesplaat waar de noduli zich bevinden overbelast geraakt. Ook kan het zijn dat er druk wordt uitgeoefend op de noduli tijdens staan of lopen.

Morbus Ledderhose behandelen

Doordat de verdikkingen aan de onderzijde van de voet aanwezig zijn, kan dit in enkele gevallen leiden tot pijnklachten tijdens het staan en lopen leiden. Door middel van podologische zolen kunnen de verdikkingen drukvrij gelegd worden, waardoor de klachten verdwijnen. Indien de verdikkingen op een gewichtsdragende locatie zitten, kan een operatieve behandeling de uitkomst bieden.

Wat kunt u zelf doen om de pijn te verminderen?

Het is erg belangrijk dat de peesplaat zo min mogelijk op rek wordt gebracht. Bij continue rek zal de peesplaat namelijk blijven protesteren. Daarom is het raadzaam om stevig schoeisel te gaan dragen. Een stevige schoen kan namelijk al veel doen om de voet de juiste stabiliteit te geven. Bij ‘stevig’ moet u denken aan het volgende: stevig contrefort (hielstuk) en een stijve loopzool ter hoogte van de bal van de voet. Kijk voor meer informatie op deze pagina: Waaraan moet een goede schoen voldoen? Mocht dit niet baten, dan bent u natuurlijk altijd welkom om bij ons te laten controleren of een podologische zool raadzaam is.

Leg de pijnlijke plekken vrij met podologische zolen van Podologie Hermanns. Maak een afspraak voor advies.