Jicht voet

Jicht is een reumatische aandoening die ontstaat door een te hoog urinezuurgehalte in het lichaam. Urinezuurkristallen hopen zich op en kunnen neerslaan op de gewrichten. Hierdoor kunnen ontstekingen ontstaan die hevige pijn veroorzaken, een zogenaamde jichtaanval.  Meestal volgen er na de eerste jichtaanval meerdere en spreekt men over chronische jicht.

jicht voet

Symptomen jicht voet

Meestal ontstaat jicht in het gewricht van de grote teen of op de wreef. Het is zeer pijnlijk en kan gepaard gaan met koorts. Het gewricht wordt dikker, voelt warm aan en er is sprake van een verminderde beweeglijkheid. Bijna altijd is de huid rondom het gewricht felrood en strak gespannen. Een afwijkende stand van de grote teen of van voet kan de jichtaanvallen verergeren, doordat er extra veel druk op het grote teengewricht komt. In sommige gevallen is de pijn zo erg, dat zelfs een bedlaken pijn kan doen. Na verloop van tijd kunnen er jichtknobbels ontstaan. Deze knobbels zijn op zich niet pijnlijk, maar kunnen wel de beweeglijkheid van de gewrichten beperken.

Het ontstaan van jicht in uw voet kan te maken hebben met verschillende factoren. Een verhoogde urinezuurconcentratie in uw bloed kan een mogelijke oorzaak zijn. Wanneer urinezuur niet volledig in het bloed kan oplossen, slaat dit neer als kristallen. Een andere oorzaak van jicht in de voet kan het eten van orgaanvlees, rood vlees, en schaaldieren zijn. Ook het teveel drinken van frisdrank kan een mogelijke oorzaak zijn. Deze oorzaken kunnen bijdragen tot het vormen van urinezuurkristallen. Ook erfelijkheid kan een rol spelen bij jicht. Bij mensen met een hoog cholesterol, hoge bloeddruk en diabetes zien we jicht soms ook optreden.

Jicht voet behandelen

Jicht is niet te verhelpen, maar met medicatie kunnen de aanvallen wel minderen in aantal en in hevigheid. Bij een jichtaanval aan de voeten is het belangrijk om geen druk te zetten door bijvoorbeeld te wandelen, maar om de voeten hoog te houden. Wanneer de aanval is afgelopen, is het belangrijk om de voeten weer te belasten en zodoende verstijving van de gewrichten te voorkomen.
Door middel van podologische zolen kunnen we ervoor zonder dat het grote teengewricht minder belast wordt waardoor klachten verminderen. Ook kunnen hiermee eventuele standsafwijkingen gecorrigeerd worden. Ook wordt een passend schoenadvies gegeven, om ervoor te zorgen dat een eventuele beknelling wordt voorkomen.