Wat is een theaterknie (Retropatellaire chondropathie)?

(kraakbeenletsel achter de knieschijf)

Retropatellaire chondropathie wordt ook wel ‘theaterknie’ genoemd. Bij deze aandoening is er (lichte) beschadiging van het laagje kraakbeen aan de achterzijde van de knieschijf aanwezig. Retropatellair betekent ‘achter de knieschijf’ en chondropathie betekent ‘kraakbeenletsel’. De aandoening komt meer voor bij vrouwen als bij mannen, en kan ontstaan door bijvoorbeeld een kneuzing van de knie. Een andere mogelijke oorzaak is een lange periode van immobilisatie (niet kunnen bewegen door bijvoorbeeld het dragen van gips). De specifieke oorzaak is echter nog onbekend, maar door medici wordt er wel gedacht aan overbelasting, verkeerde belasting van het kniegewricht/knieschijf of anatomische aanleg.

Symptomen theaterknie

De voornaamste klacht is pijn aan de voorkant van de knie en voornamelijk rond de knieschijf. De pijn kan optreden na langdurig in een positie met gebogen knieën te zitten. Bewegingen als hurken, traplopen en fietsen (met zwaar verzet) veroorzaken vaak klachten. Na verloop van tijd kan de pijn ook aanwezig blijven in rust. Daarnaast kan de knie gezwollen zijn door vochtophoping achter de knieschijf en is druk op de knieschijf pijnlijk.

Behandeling theaterknie

De behandeling is gericht op het wegnemen van de oorzaak van de klachten. Dit is mogelijk door de belasting van de knie te verminderen, indien nodig gewicht te verliezen en spieren rondom de knie te versterken. Wanneer oefentherapie nodig is, kan uw podoloog (via de huisarts) zorgen voor een verwijzing naar de kinesitherapeut. Houdingscorrectie kan gewenst zijn om de belasting weg te nemen. De podoloog kan u helpen met behulp van podologische zolen die de voetstand optimaliseren. Het is ook mogelijk om de aandoening operatief te behandelen, maar dit gebeurd zelden.

Wat kunt u zelf doen om pijnklachten van een theaterknie tegen te gaan?

Er zijn meerdere zaken die u zelf kan doen. Zo is het belangrijk om eventueel gewicht te verliezen (indien nodig). Daarnaast is het aangeraden om diepe kniebuigingen zoveel mogelijk te vermijden (klimmen, springen, fietsen met een zwaar verzet, traplopen). Het kan  bovendien ook nodig zijn om uw sportactiviteiten (tijdelijk) aan te passen. Zwemt u graag? Kies dan voor borst- of rugcrawl in plaats van schoolslag. Dit is namelijk minder belastend voor de knieën.