Pijn aan de knieschijf

De medische term voor pijn aan de knieschijf is “patellofemoraal pijnsydroom’’. Dit duidt de pijn aan die men ervaart aan het gewricht tussen de knieschijf (de patella) en het dijbeen (de femur) en kenmerkt zich door pijn rondom of achter de knieschijf. Het patello femoraal pijnsydroom komt veel voor bij kinderen en jong volwassenen, met name bij meisjes in de pubertijd.

Pijn aan de knieschijf

Symptomen en oorzaken

Een oorzaak hiervan is een afwijkende stand van de knie, de bekende X-stand van de benen. Hierbij draaien de knieën bij het staan en lopen naar binnen en is er meestal ook sprake van platvoeten. Door de afwijkende stand, schuift de knieschijf niet goed in de daarvoor bestemde groeve en ontstaan er klachten. Men ervaart klachten zoals pijn aan de knie of daar rondom. De pijn kan zeurend of dof aanvoelen en is met name aanwezig tijdens intensievere belasting. Denk hierbij aan traplopen, fietsen, maar ook algemeen sporten. Tijdens deze belasting ontstaat er een verhoogde druk achter de knieschijf. Ook kan er een gevoel van instabiliteit optreden en zwellingen. Bij hurken, knielen of lang met gebogen knieën zitten, kan de pijn verergeren. Bovendien kan de knie een knakkend geluid veroorzaken. De pijn verminderd wanneer het knie weer wordt gestrekt of tijdens rust.

Behandeling van pijn aan de knieschijf

Tijdens het podologisch onderzoek, onderzoekt de podoloog de stand van de voeten, knieën en benen. Wanneer hierbij een afwijking wordt geconstateerd, wordt mogelijk podologische zolen aangemeten. Deze zolen verbeteren de stand van de voeten tijdens het staan en lopen en corrigeren de stand van de knieën. Hierdoor ontstaan er minder trekkrachten op de spieren rondom de knieschijf en ontstaat er ook minder druk op de knieschijf. Hierdoor zullen de klachten in de knie verminderen. Over het algemeen worden deze klachten in samenwerking met de kinesist behandeld voor een zo snel mogelijke klachtenverlichting en een optimaal resultaat.

Wat kunt u zelf doen om pijn aan de knieschijf te verminderen?

Belangrijk is dat u belastende activiteiten voor de knie zoveel mogelijk mijdt, waardoor u meer rust krijgt en de klacht minder wordt.

Maak een afspraak voor een onderzoek – wij voorzien u graag van een passende behandeling.